• +30 26410 74108-9
  • This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
  • 08:00 - 15:00

GFBM_1.1C Agricultural Business Economics - EN

GFBM_1.1C Agricultural Business Economics - EN

Agricultural Business Economics

Κωδικός: GFBM_1.1C

Εξάμηνο: 1 / Έτος: 1 (Υποχρεωτικο)

Διδάσκοντες:

Ιστοσελίδα Μαθήματος:

Ώρες Θεωρίας (ανά εβδομάδα): 3

Ώρες Φροντιστηρίου/Εργαστηρίου (ανά εβδομάδα):

Ύλη Μαθήματος

Το μάθημα διδάσκεται σε συνδιδασκαλία με την Καθηγήτρια κα Ιωάννα Νταούλη-Ντεμούση.

Το μάθημα αντλώντας έννοιες από τη βιομηχανική οργάνωση και τη μικροοικονομία επιχειρεί να εξετάσει τις αγορές και τους κλάδους στους οποίους δραστηριοποιούνται οι επιχειρήσεις τροφίμων. Στόχος να μελετηθεί η διάρθρωση των αγορών και πως αυτή διαμορφώνεται από τη στρατηγική συμπεριφορά των επιχειρήσεων αλλά και τις σχέσεις μεταξύ των επιχειρήσεων. Εξετάζονται, λοιπόν στρατηγικές όπως η τιμολόγηση, η διαφοροποίηση προϊόντος, η διαφήμιση, η έρευνα και ανάπτυξη, οι συγχωνεύσεις και στρατηγικές συμμαχίες, οι οποίες ορίζουν τον βαθμό του ανταγωνισμού και τη μορφή της αγοράς. Οι παραπάνω στρατηγικές καθορίζουν τόσο τη δομή των αγορών όσο και τις πολιτικές ανταγωνισμού που εφαρμόζονται στις αγορές και ιδιαίτερα στις αγορές τροφίμων και αγροτικών προϊόντων. Επιπλέον στο μάθημα εξετάζεται η θεωρία παιγνίων, η χρήση κινήτρων και συμβολαίων (συμβολαιάκη γεωργία) καθώς  και ο ρόλος των αγροτικών συνεταιρισμών στη διαμόρφωση των αγορών τροφίμων και αγροτικών προϊόντων.

Για συγκεκριμένες θεματικές ενότητες θα επιλύονται μία σειρά ασκήσεων και προβλημάτων με σκοπό την καλύτερη κατανόηση της θεωρίας, και την απόδειξη της πρακτικής εφαρμογής αυτής.

Στόχοι Μαθήματος

Κύριος στόχος του μαθήματος είναι με το πέρας του εξαμήνου, ο φοιτητής να έχει κατανοήσει και να είναι σε θέση να χρησιμοποιεί τα εργαλεία οικονομικής ανάλυσης και τα υποδείγματα της βιομηχανικής οργάνωσης ώστε να έχει την ευχέρεια να δώσει απαντήσεις στα παρακάτω ερωτήματα:

  • Γιατί οι αγορές δομούνται και οργανώνονται με κάποιο συγκεκριμένο τρόπο;
  • Με ποιο τρόπο οι επιχειρήσεις αγροτικών προϊόντων και τροφίμων αναπτύσσουν τις δραστηριότητες τους και την παραγωγής τους στις αγορές;
  • Με πιο τρόπο οι επιχειρήσεις διαμορφώνουν την αγορά;
  • Πως αναλύεται η στρατηγική συμπεριφορά των επιχειρήσεων σε μία αγορά;
  • Ποιες στρατηγικές χρησιμοποιούν οι επιχειρήσεις για να διατηρήσουν ή να ενισχύσουν τη δύναμη αγοράς τους αποτρέποντας την είσοδο άλλων επιχειρήσεων στον κλάδο;
  • Ποιος ο ρόλος της διαφήμισης και της διαφοροποίησης στην αγορά τροφίμων και αγροτικών προϊόντων;
  • Ποιος ο ρόλος της χρήσης κινήτρων και συμβολαίων στις αγορές τροφίμων;
  • Ποιος ο ρόλος των αγροτικών συνεταιρισμών στις αγορές τροφίμων;

Αποτίμηση

Με γραπτή εξέταση στο τέλος του εξαμήνου ή εκπόνηση γραπτής εργασίας και επιτυχή παρουσίαση της στο τέλος του εξαμήνου. 

Βιβλιογραφία

  • Φώτης Π., (2013) Βιομηχανική Οργάνωση και Πολιτική Ανταγωνισμού, Εκδόσεις Προπομπός (προτεινόμενο σύγγραμμα).
  • Shepherd W.G. and Shepherd J. M. (2004),  “The Economics of Industrial Organization” 5th edition, Long Grove: WaneLand press inc.
  • Cabral Luis, (2003) «Βιομηχανική Οργάνωση», Εκδόσεις Κριτική,
  • Ουσταπασίδης, Κ. (2000). «Εφαρμοσμένη Βιομηχανική Οργάνωση», Εκδόσεις ΖΥΓΟΣ, Θεσσαλονίκη.
  • Κατσουλάκος, Ι., (1998). «Θεωρία Βιομηχανικής Οργάνωσης», ΤΥΠΩΘΗΤΩ, Αθήνα.