• +30 26410 74108-9
  • Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
  • 08:00 - 15:00

9.15S - Θεωρητικές και πρακτικές διαστάσεις της επαγγελματικής κατάρτισης και της μάθησης στο χώρο εργασίας

9.15S - Θεωρητικές και πρακτικές διαστάσεις της επαγγελματικής κατάρτισης και της μάθησης στο χώρο εργασίας

Θεωρητικές και πρακτικές διαστάσεις της επαγγελματικής κατάρτισης και της μάθησης στο χώρο εργασίας

Κωδικός: 9.15S

Εξάμηνο: 9 / Έτος: 5 (Επιλογής)

Διδάσκοντες: Κατσιγιάννη Μαρία

Ιστοσελίδα Μαθήματος: https://eclass.upatras.gr/courses/DEAPT257/

Ώρες Θεωρίας (ανά εβδομάδα): 3

Ώρες Φροντιστηρίου/Εργαστηρίου (ανά εβδομάδα): 1

Ύλη Μαθήματος

Στο μάθημα γίνεται μία εισαγωγή στις έννοιες της διά βίου μάθησης, της επαγγελματικής κατάρτισης και του οργανισμού μάθησης. Τις έννοιες αυτές πλαισιώνουν οι αντίστοιχες μεθοδολογικές πρακτικές και παραδείγματα. Οι φοιτητές αποκτούν τόσο θεωρητικές όσο και πρακτικές γνώσεις προκειμένου να κατανοήσουν την πολυπλοκότητα της μάθησης και της επιχειρηματικής γνώσης στις σύγχρονες οικονομίες.  

Η ύλη του μαθήματος αναπτύσσεται από τις παρακάτω θεματικές ενότητες:

  1. Επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση, βασικές έννοιες – ιστορική εξέλιξη
  2. Δεξιότητες και επαγγελματική κατάρτιση
  3. Ο ρόλος του εκπαιδευτή ενηλίκων
  4. Στοχοθεσία και μεθόδευση της εκπαιδευτικής διαδικασίας, αξιολόγηση, πιστοποίηση- Παράδειγμα μικροδιδασκαλίας
  5. Ανάπτυξη ανθρώπινου δυναμικού και ο ρόλος του οργανισμού μάθησης
  6. Χαρακτηριστικά του εργασιακού περιβάλλοντος ως μαθησιακό περιβάλλον
  7. Θεωρία και ορισμοί για τη διαχείριση γνώσης
  8. Ρητή (Explicit knowledge) και Άρρητη γνώση (tacit knowledge).
  9. Συνθήκες δημιουργίας γνώσης
  10. Πρακτικές δημιουργίας και μεταφοράς γνώσης
  11. Μοντέλα στρατηγικού σχεδιασμού διαχείρισης γνώσης

Στόχοι Μαθήματος

Ο σκοπός του μαθήματος είναι να παρουσιαστούν οι βασικές αρχές και η εξέλιξη του πεδίου της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης καθώς και οι θεωρητικές και πρακτικές διαστάσεις αξιοποίησης της μάθησης στο εργασιακό περιβάλλον και διαχείρισης της οργανωσιακής γνώσης.

Οι  φοιτητές να αποκτήσουν την επάρκεια και την εξειδικευμένη γνώση που απαιτούνται προκειμένου να μπορούν να:

  • Κατανοούν τις έννοιες επαγγελματική εκπαίδευση και επαγγελματική κατάρτιση και να μπορούν να τις συνδέουν με τις ευρύτερες έννοιες της συνεχιζόμενης εκπαίδευσης και κατάρτισης και της δια βίου μάθησης.
  • Να αναγνωρίζουν τη σημασία της επαγγελματικής κατάρτισης στις σύγχρονες οικονομίες της γνώσης και στον τρόπο με τον οποίο η εξέλιξη στην εργασία επηρεάζει και την εξέλιξη στον τρόπο ανάπτυξης των επαγγελματικών δεξιοτήτων
  • Να αποκτήσουν τις βασικές δεξιότητες του εκπαιδευτή ενηλίκων
  • Να αναγνωρίζουν την ανάγκη εστίασης στην επιχειρηματική γνώση για την δημιουργία ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος στο επιχειρηματικό περιβάλλον.
  • Να κατανοούν τις μεθοδολογικές και πρακτικές εφαρμογές διαχείρισης γνώσης
  • Να μπορούν να παρουσιάζουν σχέδια δράσης (action plans) διαχείρισης γνώσης
  • Να μπορούν να οργανώνουν στρατηγικές διαχείρισης γνώσης

Αποτίμηση

Γραπτή τελική εξέταση (100%) που περιλαμβάνει:

-Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής

-Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης

-Ερωτήσεις ανάπτυξης

Βιβλιογραφία

Βεργίδης, Δ. (2017). Ποιότητα στη διά βίου εκπαίδευση ενηλίκων: Σημασία, παραδοχές, προκλήσεις και προβλήματα εφαρμογής. Στο: Διά βίου μάθηση, επαγγελματική κατάρτιση, απασχόληση και οικονομία: Νέα δεδομένα, προτεραιότητες και προκλήσεις Επιμέλεια – Εισαγωγή: Χρήστος Γούλας και Παρασκευάς Λιντζέρης. Αθήνα ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ, ΙΝΕ ΓΣΕΕ

Γουβιάς, Δ. και Φωτόπουλος, Ν. (2015). Διά βίου Μάθηση & σύγχρονα εργασιακά περιβάλλοντα. Ερμηνείες και προεκτάσεις με αφορμή τα στοιχεία της «Ευρωπαϊκής Κοινωνικής Έρευνας». Αθήνα: ΚΑΝΕΠ ΓΣΕΕ.

Jarvis, P.(2004).Συνεχιζομενη εκπαίδευση και κατάρτιση. Θεωρία και Πράξη.Αθήνα:Μεταίχμιο

Lave, J. (2009). Η πρακτική της μάθησης. Στο Κ. Illeris (επ.) Σύγχρονες θεωρίες μάθησης. 16 θεωρίες μάθησης …με τα λόγια των δημιουργών τους. Αθήνα: Μεταίχμιο.

Λιντζέρης Π. (2020), «Θεωρητικές και πρακτικές διαστάσεις της βασισμένης στην εργασία μάθησης», Ερευνητικά Κείμενα ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ 9/2020, Αθήνα: ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ,

Νονάκα, Ι. & Τακεούτσι, Χ.(2008) Η επιχείρηση της γνώσης. Η διαχείριση της γνώσης στη σύγχρονη επιχείρηση. Αθήνα : ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗ